Trans Meridionali 2012

Click on any photo to see a larger version

Cuvinte: Len Corciovei - len.ro & Dan Mazilu
Foto: Catalina Saptelei, Len Corciovei, Dan Mazilu

Dupa ce in 2006 am facut Trans Orientalii si in 2008 Trans Occidentalii, anul acesta a venit si randul Meridionalilor. Dupa multa planuire, Len, Catalina si cu mine am pornit intr-o tura ce avea sa ne schimbe viata! Ei, nu chiar, dar suna bine :) Si cum daca planurile ar fi facute si nu ar fi desfacute lucrurile ar fi un pic plictisitoare iata ca si tura asta nu a fost deloc plictisitoare.

Am pornit spre Drobeta duminica pe la 16:00 cu trenul IC. Nici pe ruta asta nu e loc special de biciclete si fiecare (la agentie, controlorul, noi) intelege diferit ce trebuie facut/cumparat, dar toti au fost pozitivi asa ca ne-am descurcat si am ajuns cu bine, chiar daca trenul a avut o intarziere de vreo doua ore la destinatie. Prima noapte, pensiunea din fata garii.

Durata: 8 zile
Distanta totala: 614 km
Diferenta de nivel: 11.181 m
Download GPS data


 

Day 1
Route: Drobeta Turnu Severin
, Puținei, Izvorul Bârzii, Bârda, Balvanești, Siroca, Balta, Proitești, Podul lui Dumnezeu, Baia de Arama, Apa Neagră


De dimineata micul dejun: oua fierte, oua ochiuri, omleta simpla, omleta cu cascaval. Ne-am echipat si am pornit la drum. Circa 1m, pana la prima umbrela unde ne-am adapostit de ploaia torentiala. A fost singura ploaie din intreaga excursie. Am re-pornit abia pe la 11. Picura usor. Soarele a iesit un pic mai tarziu, cand am facut la stanga in Halanga spre Izvorul Barzii. A urmat primul drum de pamant si iarba, destul de abrupt, impins la biciclete si coburi. Drumul aproape a disparut prin iarba dar a aparut din nou, bolovanos si rupt, spre Barda.

Am intrat din nou in asfalt si a urmat o lunga zi cicloturistica prin sate linistite, pustii, raspandite pe dealuri si in vai: Balvanesti, Godeanu, Siroca, Balta, Ponoarele

Intr-un final am ajuns si am trecut de Baia de Arama. Intunericul ne-a ajuns in Apa Neagra unde ne-am adapostit la o familie de ciobani primitori, ultima casa de la marginea satului, dupa mai multe incercari.
Distance: 77 km
Vert. climb: 1.482 m
Duration: 10 hrs
Max. slope: 19 %
Avg. slope: 3 %
Max. alt.: 702 m

Bike route 1845709 - powered by Bikemap 

Day 2
Route: Apa Neagră,
Padeș, Văieni, Sohodol, plaiurile Sohodolului, valea Bistritei, lacul Vâja, barajul Vâja, lacul Clocotiș, barajul Clocotiș, Gureni, Peștișani


Am pornit pe asfalt prin Pades, la dreapta prin Vaieni, pe dealuri si drumuri de pamant prin Sohodol. Din Sohodol, urcarea a inceput sa fie si mai grea. Drumul, doar de magar si de picior e plin cu pietre si bolovani asa ca viteza si moralul au scazut considerabil in ciuda peisajului superb. Sus, in plaiul Sohodolenilor ajungi in alta lume cu “conace” raspandite larg pe dealuri insorite. Un colt uitat de timp si separat de lume printr-un drum greu. Greu pentru noi, nu pentru mosneagul cu toiag si magarul lui, care se dusese sa-si faca cumparaturile saptamanale in sat. Specifice zonei erau capitele de fan cocotate in copaci sau pe barne de lemn.

De aici, pe culme, spre Vf. Oslea, drumul e mai usor si am inceput sa recuperam. Nu destul de repede insa, asa ca am decis sa coboram pe Bistrita pe langa lacurile Vaja si Clocotis.

Am ajuns in “civilizatie” noaptea in Gureni insa nu ne-a primit nimeni asa ca pe la 22:00 ajungeam in Pestisani la o pensiune.

Distance: 60 km
Vert. climb: 1.511 m
Duration: 12:40 hrs
Max. slope: 20 %
Avg. slope: 5,6 %
Max. alt.: 1.194 m

Bike route 1855101 - powered by Bikemap 

Day 3
Route: Peștișani
, Arcani, Rasovița, Târgu Jiu, Copăcioasa, Lintea, Bengești, Ciocădia, Novaci, valea Gilortului, Rânca


Am pornit din Pestisani pe la 11, pe asfalt spre Targu Jiu, partial ca sa recuperam un pic, partial sa vizitam, partial pentru o zi mai relaxata. Pe la 13:00, in Targu Jiu, ne-am dat seama ca poate ar fi bine sa incercam urcarea spre Ranca asa ca am intins-o la drum.

Am ajuns in Novaci pe la 16:00, am mancat bine, am pus o pizza pe portbagaj, de rezerva, si pe la 17:00 am inceput sa urcam spre Ranca prin cheile Gilortului, pe drum cunoscut si noapte cu luna plina. S-a vazut imediat cat de mult conteaza drumul bun asa ca am progresat destul de mult in cele cateva ore de lumina ramase.

Ultimii km insa i-am facut la lumina frontalelor si a lunii, prin padurea deasa. Nu atat efortul cat tensiunea ne-au consumat repede ultimele resurse asa ca atunci cand ne-am trezit dintr-odata in Ranca extinsa, cand credeam ca mai e cel putin 1km, am simtit cum adrenalina se scurge complet si nu am mai putut pedala asa ca dupa ce am facut toata urcarea in sa, ultima 100 de m pana la asfaltul statiunii am impins la biciclete.

Ne-am revenit insa cand a trebuit sa cautam pensiunea, la care am facut rezervare din Tg. Jiu, in cel mai inalt punct al statiunii. Am lasat bicicletele la 22:51 si am mancat pizza transportata tot drumul cu supa instant si limonada calda. Nu ne-am simtit niciodata mai bine.

Distance: 96 km
Vert. climb: 1.776 m
Duration: 13 hrs
Max. slope: 16%
Avg. slope: 3%
Max. alt.: 1.656 m

Bike route 1855104 - powered by Bikemap 

Day 4
Route: Rânca
, Transalpina, telescaun Vidra, lacul si barajul Galbenu, cabana Petrimanu, lacul si barajul Petrimanu, Ciungetu


Am inceput cu un mic dejun cu ceafa de porc, cartofi prajiti si salata si am pornit la drum pe la 11:30. Am urcat Transalpina si am stat la poze. Nu am coborat de tot ci am facut dreapta, pe un drum de pamant, ca sa coboram in valea Latoritei.

Drumul a fost bun initial, chiar foarte bun dar la un moment dat a trebuit sa coboram, initial pe o poteca prin iarba, placuta, mirifica, apoi din ce in ce mai abrupt. Ne-am dat seama ca nu mai putem urca inapoi asa ca am coborat mai departe, incurajati si de semnele de la un probabil concurs de enduro. Desi la vale, din ce in ce mai greu, cand in sa, cand pe langa, tragand din toate puterile de coburi, dar optimisti, inconjurati de o lumina calda. Cand am ajuns in vale, doar copaci cazuti, tufe, izvoare si drumul ia-l de unde nu-i. Am pornit in recunoastere pe jos si apoi cu bicicletele si a durat aproape o ora sa traversam cei 200m de vale plina cu vegetatie care ne desparteau de un drum de TAF. Am ajuns zgariati si rupti pe un drum forestier bun chiar in capul lacului Galbenu.

Aici am intalnit niste lucratori forestieri care ne-au povestit pe unde ar fi trebuit sa ocolim zona devastata. Cam tarziu insa. Am facut plinul cu napolitane si am pornit la vale, Lacul Petrimanu, valea Latoritei. Ne-am oprit putin dupa Ciungetul intr-o pensiune care ne-a uscat rau de tot de bani, dar pe lumina, chiar inainte de apusul soarelui, am mancat bine si am uns bicicletele. Un pic de odihna.

Distance: 52 km
Vert. climb: 809 m
Duration: 8 hrs
Max. slope: 20%
Avg. slope: 5%
Max. alt.: 2.124 m

Bike route 1855106 - powered by Bikemap 

Day 5
Route: Ciungetu,
valea Lotrului, lacul Mălaia, barajul Brădișor, lacul Brădișor, Păscoaia, Brezoi, valea Oltului, gara Lotru, Lazaret, Boița, Tălmaciu, Racovița, Avrig, Porumbacu de Sus, Sărata.


Am pornit din nou pe asfalt, prin valea Lotrului, prin sate frumoase si linistite, spre Brezoi si Valea Oltului. Initial planuisem sa urcam in Fagaras din Greblesti sau Cainenii Mari dar ne-am dat seama ca ar fi cel putin o zi in plus, pe poteci, asa ca am continuat prin vale, pe asfalt, cu tiruri. Am iesit din DN in Talmaciu, spre Avrig si am ajuns pe inserate in Sarata. Ultima bucata din drum a fost superba, petrecuta in lumina calda si crepusculara a sfarsitului de zi. Pana in Sarata am fost insotiti pe drumurile de pamant de cirezile de vaci si bivolite care se intorceau acasa.
Distance: 108 km
Vert. climb: 748 m
Duration: 9:40 hrs
Max. slope: 8 %
Avg. slope: 2 %
Max. alt.: 555 m

Bike route 1855111 - powered by Bikemap 

Day 6
Route: Sărata,
ieșire Porumbacu de Sus spre cabana Negoiu, râul Laița, Transfagarașanul, Bâlea Cascadă, Bâlea Lac, cabana Capra, lacul Vidraru, undeva la 6 km de barajul Vidraru


Am pornit din Sarata pe la 10 dupa ce am mancat bine multe oua, in mamaliga, ochiuri si lapte de bivolita. Dupa prea mult asfalt cu o zi inainte, am luat-o peste dealuri si drumuri de pamant, prin tufe. Ne-am opintit intr-un push bike de cateva sute de metri care, daca n-ar fi fost micul dejun copios si rezerva de Skittles, ne-ar fi epuizat complet.

Am izbandit insa si am ajuns in Transfagarasan dupa o coborare tehnica. Ne-am aprovizionat cu energie, Cola pentru unul, Hell pentru altul si eugenii pentru alta si am inceput urcarea un pic dupa ora 14:00. Ne-am oprit la Balea Cascada pentru o ciorba intarziata si destul de lunga, din voia aglomeratiei.

Am continuat urcarea si am ajuns la tunel la ora 19:00 unde ne-am luat niste Kurtos Kalacs. Ne-am imbracat cu tot ce aveam si am luat-o la vale printre ultimele raze de soare. Sunasem inainte si gasisem un loc de stat la un hotel cu nunta, aproape de barajul Vidraru, dar universul ne-a suras si oprindu-ne la singura terasa de pe drum atrasi de mirosul de mici, am gasit si o cazare extraordinara, parca desprinsa dintr-un film cu trasee in Austria. Asa ca in miezul noptii, dupa ce alergasem pe coborarea prin padure la lumina frontalelor si dupa ce Len era sa calce o vulpe care a indraznit sa traverseze Transfagarasanul, ne-am trezit in confort pentru ca la cateva minute mai tarziu sa dormim in lux.

Distance: 91 km
Vert. climb: 2.236 m
Duration: 12:20 hrs
Max. slope: 46 %
Avg. slope: 5 %
Max. alt.: 2,262 m

Bike route 1855126 - powered by Bikemap 

Day 7
Route: Lac Vidraru,
drum Brădet - Vidraru, Poiana Toacei, Moviliș, râul Vâlsan, Poian Secăturii, cabana Neamțului (privată), Slatina, valea Râul Doamnei, intersecție cu râul Cerna, cabana Draghina (canton silvic), baraca lui Nea Vasile.


Cu o noapte inainte, intreband de traseu, oamenii, speriati ca ne mananca ursii prin Movilis, ne-au gasit cazarea minunata. Asa ca nu am plecat prea devreme, sa lasam ursilor timp sa mearga la culcare. Am pornit prin Movilis, prin muntii Ghitu, spre lacul Vasalatu. Un lac care nu exista cu acest nume decat pe harta si pe care oamenii il confunda cu lacul Valsan, din prima vale. Lacul Vasalatu, sau mai bine lacul de pe raul Doamnei sau Baciului cum e cunoscut de localnici, e doua vai mai departe si despartit de un drum care explica de ce nimeni de la Vidraru nu a auzit de el. Noi insa am pornit spre acest punct imaginat de noi la Bucuresti, cu harta Fagarasului si Google Earth in fata. Prin Movilis drumul e bun si chiar se transforma intr-o coborare perfecta pe un asfalt nou nout. Am ajuns asa in prima vale, cea care urca pana la lacul Valsan. De aici am continuat urcarea, pe drum forestier, destul de bun care se continua cu drum de pamant, fara pietre. Am facut un ocol lung al unei alte coborari imaginate de noi acasa si, dupa o coborare rapida ne-am trezit in curtea unei case de vacanta cu bariere pe toate partile exceptand cea de unde am venit noi.

De aici, drum pietruit, greu de coborat, pana in Slatina. Am facut pauza de rigoare si aprovizionare cu ciocolata si napolitane no-name la singurul magazin din sat, stiind ca urmeaza o zona cam neclara. Am plecat mai departe, pe un drum prafuit, printre gratare, spre lacul de pe raul Doamnei, Baciului.

Am hotarat sa urcam cat putem pana la ora 18 dar pe drum sa studiam posibilitatile de dormit si eventual sa ne intoarcem. La 18:00 fix am ajuns la o casa parasita, chiar dupa baraj care insa ne-a adus aminte prea tare de Blair Witch Project asa ca ne-am intors putin pana la vagonul lui nea Vasile, paznic la utilajele de pe exploatare. Nea Vasile ne-a facut loc in vagon, ne-a facut focul in sobita de fonta, pentru ca el, imbracat in tricou si sandale sigur nu avea nevoie si ne-a dat si o sticla de vin. Ne-a povestit cum a ramas fara mana dreapta intr-un accident forestier, cum acum e doar paznic, cum e viata la lemne si cum austriecii ne-au cumparat padurile, le taie si apoi ne vand tot noua lemnul.

Distance: 43 km
Vert. climb: 1,065 m
Duration: 7:20 hrs
Max. slope: 32 %
Avg. slope: 6 %
Max. alt.: 1,232 m

Bike route 1855128 - powered by Bikemap 

Day 8
Route: baraca lui Nea Vasile, valea Râul Doamnei, barajul Baciu sau Văsălatu sau Râul Doamnei, cabana Refenicea (privata), valea Văsălat, spre Curmătura Oticului, retur, spre Curmătura Groapele, retur, Slatina, Corbi, Stănești, Berevoești, Câmpulung.


Ne-am trezit foarte devreme dar iesind afara la vreo 7 grade am inghetat imediat asa ca n-am reusit sa plecam pana n-a iesit un pic de soare. Planul era sa incercam sa urcam in curmatura Oticului si de acolo spre Pecineagu, dar oamenii ne-au zis ca drumul nu e foarte bun, dar exista. Am urcat destul de mult, mai intai pe drum bun, apoi pe drum din ce in ce mai prost.

La un moment dat drumul a disparut cu totul si a ramas o poteca. Am continuat putin si pe poteca pentru ca apoi sa lasam bicicletele. Am continuat pe jos sperand ca mai sus drumul sa reapara. Din pacate ne-am blocat cu totul intr-o albie de rau fara sa gasim iesire, asa ca ne-am intors la biciclete. Am coborat pana la intersectia cu drumul spre Groapele si am vorbit cu oamenii care erau acolo mobilizati sa stinga un incendiu mai sus pe munte ce ardea mocnit de zile intregi.

N-am aflat insa prea multe, erau pompieri din Pitesti. Am aflat insa ca e posibil sa fie drum bun pana in Curmatura Groapele de unde s-ar putea face o conexiune cu traseul cunoscut din Iezer. Pentru asta nu mai era timp insa asa ca am decis sa coboram.

In acest moment excursia noastra practic s-a incheiat. A urmat drumul cunoscut si prafuit, apoi asfalt, din nou sate frumoase, in directia Campulung. La pauza la primul magazin din Corbi am aflat cu uimire ca nu exista tren din Campulung, ci doar un autobuz la 19:30. A urmat o cursa lunga, contra-timp si obositoare, deal-vale, deal-vale, deal-vale, deal-vale. Am ajuns in autogara la 19:15. Autobuzul nu venise inca.

Peste 10 minute si eram inghesuiti in spate autocarului cu tot cu biciclete. Am motait tot drumul si ne-am trezit la Autogara Militari unde am facut prima pana a turei! Am ajuns pe 2 roti acasa la ora 23:30.

In total am facut 8 zile, 614 km, 11.181 m diferenta de nivel, a fost o vreme superba, ploaie doar in prima dimineata a excursiei, locuri minunate si peisaje de vis. O sa revenim cu siguranta si pentru partea a 2a a Meridionalilor cand trebuie sa reusim sa trecem in Iezer, apoi Piatra Craiului pentru ca tura sa o terminam pe Valea Prahovei si, de ce nu, in Ciucas.

Distance: 80 km
Vert. climb: 1,554 m
Duration: 10:24 hrs
Max. slope: 28 %
Avg. slope: 5 %
Max. alt.: 1,356 m

Bike route 1855130 - powered by Bikemap